Aleksanterinliitto lähetti tämän kirjeen Suomen sisäministeriölle ja kopioi sen hallitukselle ja eduskunnalle. Julkaisemme sen, jotta argumenttimme ovat kaikkien nähtävillä.
Myös kaikki Suomen laillisesti asuvat, kansalaiset tai oleskeluluvan haltijat, saavat lähettää Sisäministeriölle kyselyä tästä aiheesta (kirjaamo.sm@gov.fi). Mitä enemmän pyyntöjä tulee, sitä vahvemmin julkinen kysely näkyy virkamiehille.
Перевод письма на русский язык можно прочитать внизу страницы.
Myös kaikki Suomen laillisesti asuvat, kansalaiset tai oleskeluluvan haltijat, saavat lähettää Sisäministeriölle kyselyä tästä aiheesta (kirjaamo.sm@gov.fi). Mitä enemmän pyyntöjä tulee, sitä vahvemmin julkinen kysely näkyy virkamiehille.
Перевод письма на русский язык можно прочитать внизу страницы.
Hyvät vastaanottajat,
Aleksanterinliitto pyytää kaikkien jäsentensä sekä kaikkien itärajan sulkemisesta kärsivien Suomen asukkaiden puolesta kirjeitse teiltä tarkempia tietoja rajan avaamisesta.
Aiemmin virkamiehet ovat toistuvasti sanoneet, että raja on suljettu välineellistetyn maahanmuuton vuoksi, että Suomi ei ole valmis ottamaan vastaan ”liikaa” turvapaikanhakijoita. He mainitsivat, että käännytyslain säätäminen edistäisi rajan avaamista legaalisille matkustajille (presidentti sanoi sen täällä, pääministeri sanoi sen täällä, rajavartiolaitoksen tiedustelukeskuksen yksikönpäällikkö sanoi sen täällä, eduskunnan kansanedustaja sanoi sen täällä jne).
Käännytyslaki tuli voimaan 22.7.2024 alkaen. Myös 1.9.2024 alkaen tulee voimaan rajamenettelylaki.
Hallitus ja sisäministeriö eivät kuitenkaan julkaise tarkkoja aikatauluja rajanylityspaikkojen avaamisesta. Samaan aikaan ei myöskään julkaista tietoja, joiden perusteella tehdään johtopäätöksiä siitä, että ”tilanne ei salli”, eikä kriteerejä, joiden perusteella oikea aika määritetään.
Heinäkuun 10. päivänä 2024 tulivat voimaan Schengenin säännöstön muutokset, joiden 14 kohdassa todetaan seuraavaa: “Välineellistämistilanteessa asianomaisen jäsenvaltion olisi erityisesti voitava tarvittaessa rajoittaa rajaliikenne minimiin sulkemalla tilapäisesti joitakin rajanylityspaikkoja samalla kun sen olisi taattava tosiasiallinen pääsy kansainvälistä suojelua koskevien menettelyjen piiriin. <...> Tällaisten rajoitusten yhteydessä olisi lisäksi otettava kaikilta osin huomioon oikeudet, jotka kuuluvat unionin kansalaisille ja sellaisille kolmansien maiden kansalaisille, joilla on oikeus vapaaseen liikkuvuuteen jonkin kansainvälisen sopimuksen perusteella tai jotka ovat kansallisen tai unionin oikeuden nojalla pitkään oleskelleita henkilöitä tai joilla on pitkäaikainen viisumi, sekä heidän perheenjäsenilleen. Tällaisia rajoituksia olisi myös sovellettava niin, että voidaan varmistaa kansainvälisen suojelun saatavuutta koskevien velvoitteiden ja erityisesti palauttamiskiellon periaatteen noudattaminen”.
Lisäksi on oikeudellisesti perusteltua, että venäläisten Schengen-alueelle pääsyä koskevat rajoitukset ovat laittomia jo säännöstön edellisen version mukaan. Tutkimus löytyy täältä.
Olemme Suomen asukkaita, veronmaksajia, monet meistä Suomen kansalaisia ja äänestäjiänne. Meillä on oikeus saada asiallinen vastaus. Ulkoministerin haastattelusta saamme tietää, että hallitus seuraa itärajan tilannetta. Tämä tieto ei meille riitä. Vastaus ”kun Venäjä muuttaa käytäntöä” ei myöskään riitä, koska ei ole selvää, mitä toisen osapuolen pitäisi tarkalleen ottaen tehdä ja miten Suomi aikoo saada siitä tietoa. Onko Venäjän rajavartiolaitoksen kanssa minkäänlaista yhteyttä? Lähetimme asiasta kyselyn suoraan Suomen rajavartiolaitokselle helmikuussa 2024, mutta emme koskaan saaneet vastausta.
Toivomme hallitukselta tarkkoja kriteerejä rajan avaamiselle sekä sitä, mistä lähteestä ne tiedot saadaan, joiden perusteella nuo kriteerit määritellään. Lisäksi pyydämme aikataulua ja suunnitelmaa valtion laitosten valmistelemiseksi käännytyslain käytännön soveltamiseen.
Meille Suomi on aina ollut oikeusvaltio, jossa laki vallitsee ja tekee tästä maasta mukavan paikan tulevaisuutemme rakentamiseen. Viime vuoden tapahtumat ovat horjuttaneet tätä mielikuvaa, mutta toivomme silti, että hallitus palaa rakentavaan vuoropuheluun omien kansalaistensa kanssa.
Aleksanterinliitto ry:n hallitus
Aleksanterinliitto pyytää kaikkien jäsentensä sekä kaikkien itärajan sulkemisesta kärsivien Suomen asukkaiden puolesta kirjeitse teiltä tarkempia tietoja rajan avaamisesta.
Aiemmin virkamiehet ovat toistuvasti sanoneet, että raja on suljettu välineellistetyn maahanmuuton vuoksi, että Suomi ei ole valmis ottamaan vastaan ”liikaa” turvapaikanhakijoita. He mainitsivat, että käännytyslain säätäminen edistäisi rajan avaamista legaalisille matkustajille (presidentti sanoi sen täällä, pääministeri sanoi sen täällä, rajavartiolaitoksen tiedustelukeskuksen yksikönpäällikkö sanoi sen täällä, eduskunnan kansanedustaja sanoi sen täällä jne).
Käännytyslaki tuli voimaan 22.7.2024 alkaen. Myös 1.9.2024 alkaen tulee voimaan rajamenettelylaki.
Hallitus ja sisäministeriö eivät kuitenkaan julkaise tarkkoja aikatauluja rajanylityspaikkojen avaamisesta. Samaan aikaan ei myöskään julkaista tietoja, joiden perusteella tehdään johtopäätöksiä siitä, että ”tilanne ei salli”, eikä kriteerejä, joiden perusteella oikea aika määritetään.
Heinäkuun 10. päivänä 2024 tulivat voimaan Schengenin säännöstön muutokset, joiden 14 kohdassa todetaan seuraavaa: “Välineellistämistilanteessa asianomaisen jäsenvaltion olisi erityisesti voitava tarvittaessa rajoittaa rajaliikenne minimiin sulkemalla tilapäisesti joitakin rajanylityspaikkoja samalla kun sen olisi taattava tosiasiallinen pääsy kansainvälistä suojelua koskevien menettelyjen piiriin. <...> Tällaisten rajoitusten yhteydessä olisi lisäksi otettava kaikilta osin huomioon oikeudet, jotka kuuluvat unionin kansalaisille ja sellaisille kolmansien maiden kansalaisille, joilla on oikeus vapaaseen liikkuvuuteen jonkin kansainvälisen sopimuksen perusteella tai jotka ovat kansallisen tai unionin oikeuden nojalla pitkään oleskelleita henkilöitä tai joilla on pitkäaikainen viisumi, sekä heidän perheenjäsenilleen. Tällaisia rajoituksia olisi myös sovellettava niin, että voidaan varmistaa kansainvälisen suojelun saatavuutta koskevien velvoitteiden ja erityisesti palauttamiskiellon periaatteen noudattaminen”.
Lisäksi on oikeudellisesti perusteltua, että venäläisten Schengen-alueelle pääsyä koskevat rajoitukset ovat laittomia jo säännöstön edellisen version mukaan. Tutkimus löytyy täältä.
Olemme Suomen asukkaita, veronmaksajia, monet meistä Suomen kansalaisia ja äänestäjiänne. Meillä on oikeus saada asiallinen vastaus. Ulkoministerin haastattelusta saamme tietää, että hallitus seuraa itärajan tilannetta. Tämä tieto ei meille riitä. Vastaus ”kun Venäjä muuttaa käytäntöä” ei myöskään riitä, koska ei ole selvää, mitä toisen osapuolen pitäisi tarkalleen ottaen tehdä ja miten Suomi aikoo saada siitä tietoa. Onko Venäjän rajavartiolaitoksen kanssa minkäänlaista yhteyttä? Lähetimme asiasta kyselyn suoraan Suomen rajavartiolaitokselle helmikuussa 2024, mutta emme koskaan saaneet vastausta.
Toivomme hallitukselta tarkkoja kriteerejä rajan avaamiselle sekä sitä, mistä lähteestä ne tiedot saadaan, joiden perusteella nuo kriteerit määritellään. Lisäksi pyydämme aikataulua ja suunnitelmaa valtion laitosten valmistelemiseksi käännytyslain käytännön soveltamiseen.
Meille Suomi on aina ollut oikeusvaltio, jossa laki vallitsee ja tekee tästä maasta mukavan paikan tulevaisuutemme rakentamiseen. Viime vuoden tapahtumat ovat horjuttaneet tätä mielikuvaa, mutta toivomme silti, että hallitus palaa rakentavaan vuoropuheluun omien kansalaistensa kanssa.
Aleksanterinliitto ry:n hallitus
Это письмо Александровское общество отправило в министерство внутренних дел Финляндии, поставив в копию правительство и парламент. Публикуем его, чтобы наши аргументы были видны всем.
Любой законный резидент Финляндии, будь то гражданин или обладатель вида на жительство, также может отправлять запрос в МВД на эту тему (kirjaamo.sm@gov.fi). Чем больше будет обращений, тем виднее чиновникам будет общественный запрос.
Уважаемые адресаты,
Александровское общество, от лица всех своих участников, а также всех жителей Финляндии, пострадавших от закрытия восточной границы, обращается к вам с запросом конкретной информации об открытии границы.
Ранее чиновники неоднократно говорили, что граница закрыта из-за направляемой миграции, что Финляндия не готова принимать “лишних” просителей убежища. И указывали, что принятие закона о выдворении поможет открыть границу для легальных путешественников (вот тут это говорил президент, вот тут - премьер-министр, вот тут - руководитель разведывательного подразделения пограничной службы, тут - депутат Эдускунты).
С 22.07.2024 закон о выдворении вступил в силу. Также с 1.09.2024 в силу вступит закон о пограничной процедуре.
Тем не менее, правительство и МВД не дают никакого точного ответа по срокам открытия КПП. При этом ни информации, на основе которой делаются выводы, что “ещё не время”, ни критериев, по которым нужное время будет определено, также не публикуется.
10 июля 2024 вступили в силу поправки к Шенгенскому кодексу, где в пункте 14 прописано: "В частности, в ситуации инструментализации соответствующее государство-член должно иметь возможность, при необходимости, ограничить пограничный трафик до минимума путем временного закрытия некоторых пунктов пересечения границы, гарантируя при этом подлинный и эффективный доступ к процедурам международной защиты. <...> В случае ограничений пограничного трафика страны обязаны учитывать права граждан ЕС, граждан третьих стран, пользующихся правом свободного передвижения <...>, и граждан третьих стран, являющихся долгосрочными резидентами <...> или обладателями долгосрочных виз, а также членов их семей. Такие ограничения также должны применяться таким образом, чтобы обеспечить соблюдение обязательств по доступу к международной защите, в частности принципа невыдворения”.
Кроме того, существует юридическое обоснование того, что ограничения на въезд россиян в Шенген незаконны даже по предыдущей редакции Кодекса. С исследованием можно ознакомиться здесь.
Мы - законные резиденты Финляндии, налогоплательщики, многие из нас - граждане страны и ваши избиратели. Мы имеем право на ответ по существу. Из интервью министра иностранных дел мы узнаём, что правительство наблюдает за ситуацией. Этих сведений нам недостаточно. Ответа “когда Россия изменит практику” тоже недостаточно, т.к. неясно, что именно должна сделать вторая сторона, и как Финляндия получит информацию об этом. Ведётся ли общение с российской погранслужбой? Мы делали запрос об этом непосредственно в пограничную службу Финляндии ещё в феврале 2024, но так и не получили ответа.
Мы требуем озвучить точные критерии для открытия границы, а также источник данных, по которым эти критерии будут определены. Кроме того, мы просим предоставить план подготовки государственных структур к практическому применению закона о выдворении.
Для нас Финляндия всегда представлялась правовым государством, где главенствовал закон, делая эту страну комфортной для построения будущего. Всё, что произошло за последний год, сильно подорвало это представление, но мы всё же надеемся, что правительство вернётся к конструктивному диалогу с собственными гражданами.
Александровское общество, от лица всех своих участников, а также всех жителей Финляндии, пострадавших от закрытия восточной границы, обращается к вам с запросом конкретной информации об открытии границы.
Ранее чиновники неоднократно говорили, что граница закрыта из-за направляемой миграции, что Финляндия не готова принимать “лишних” просителей убежища. И указывали, что принятие закона о выдворении поможет открыть границу для легальных путешественников (вот тут это говорил президент, вот тут - премьер-министр, вот тут - руководитель разведывательного подразделения пограничной службы, тут - депутат Эдускунты).
С 22.07.2024 закон о выдворении вступил в силу. Также с 1.09.2024 в силу вступит закон о пограничной процедуре.
Тем не менее, правительство и МВД не дают никакого точного ответа по срокам открытия КПП. При этом ни информации, на основе которой делаются выводы, что “ещё не время”, ни критериев, по которым нужное время будет определено, также не публикуется.
10 июля 2024 вступили в силу поправки к Шенгенскому кодексу, где в пункте 14 прописано: "В частности, в ситуации инструментализации соответствующее государство-член должно иметь возможность, при необходимости, ограничить пограничный трафик до минимума путем временного закрытия некоторых пунктов пересечения границы, гарантируя при этом подлинный и эффективный доступ к процедурам международной защиты. <...> В случае ограничений пограничного трафика страны обязаны учитывать права граждан ЕС, граждан третьих стран, пользующихся правом свободного передвижения <...>, и граждан третьих стран, являющихся долгосрочными резидентами <...> или обладателями долгосрочных виз, а также членов их семей. Такие ограничения также должны применяться таким образом, чтобы обеспечить соблюдение обязательств по доступу к международной защите, в частности принципа невыдворения”.
Кроме того, существует юридическое обоснование того, что ограничения на въезд россиян в Шенген незаконны даже по предыдущей редакции Кодекса. С исследованием можно ознакомиться здесь.
Мы - законные резиденты Финляндии, налогоплательщики, многие из нас - граждане страны и ваши избиратели. Мы имеем право на ответ по существу. Из интервью министра иностранных дел мы узнаём, что правительство наблюдает за ситуацией. Этих сведений нам недостаточно. Ответа “когда Россия изменит практику” тоже недостаточно, т.к. неясно, что именно должна сделать вторая сторона, и как Финляндия получит информацию об этом. Ведётся ли общение с российской погранслужбой? Мы делали запрос об этом непосредственно в пограничную службу Финляндии ещё в феврале 2024, но так и не получили ответа.
Мы требуем озвучить точные критерии для открытия границы, а также источник данных, по которым эти критерии будут определены. Кроме того, мы просим предоставить план подготовки государственных структур к практическому применению закона о выдворении.
Для нас Финляндия всегда представлялась правовым государством, где главенствовал закон, делая эту страну комфортной для построения будущего. Всё, что произошло за последний год, сильно подорвало это представление, но мы всё же надеемся, что правительство вернётся к конструктивному диалогу с собственными гражданами.