Taistele ja älä anna periksi! Toistaiseksi
Heinäkuussa 2022 eduskunta hyväksyi muutokset rajavartiolakiin, jotka Sanna Marinin hallitus oli esittänyt. Tämä tehtiin osana valmistautumista "hybridivaikuttamiseen, joka hyödyntää maahanmuuttoa" Puolan ja Valko-Venäjän rajatapahtumien jälkeen. Laissa muutettiin 16 §, joka kuuluu nyt seuraavasti: "Valtioneuvosto voi päättää rajanylityspaikan sulkemisesta määräajaksi tai toistaiseksi, jos sulkeminen on välttämätöntä vakavan yleiselle järjestykselle, kansalliselle turvallisuudelle tai kansanterveydelle aiheutuvan uhan torjumiseksi".
Miten arvioida hybridivaikuttamisen uhkaa, eli toimintaa, jolle ei ole yleisesti hyväksyttyä määritelmää? On selvää, että jo muutosten hyväksymisvaiheessa olisi pitänyt määritellä kriteerit ja olosuhteet eri tasoisten rajoitusten käyttöönotolle. Yhdenvertaisuusvaltuutettu vuonna 2022 totesi hallituksen lausunnossaan, että uusien muutosten soveltamiselle ei ollut selkeitä kriteereitä, mutta valitettavasti eduskunnan jäsenet eivät ottaneet huomioon huomautuksia lakiesityksestä. Tällä hetkellä ei ole määritelty, missä tapauksessa Suomen on rajoitettava rajanylityspisteiden toimintaa ja missä tapauksessa ne tulisi sulkea. On mielenkiintoista, että jos tällä hetkellä vain bussiyhteydet toimisivat Suomen ja Venäjän välillä, sekin vastaisi rajavartiolain muutoksia. Bussiyhtiöt eivät aiemminkaan päästäneet matkustajia ilman voimassa olevia viisumeja, joten mikä estää niitä nyt noudattamasta vanhoja sääntöjä?
Mutta Petteri Orpon tiimi ei ole valmis avaamaan edes bussiyhteyksiä, ottaen huomioon haastavan poliittisen tilanteen, sillä Suomen päättäjät eivät käytä rajavartiolakia sellaisten kansalaisten etujen ja oikeuksien suojeluun, joilla on elintärkeä tarve ylittää raja, vaan käyttävät sitä oman poliittisen suosionsa ylläpitämiseen. On paljon helpompaa käyttää hyväkseen ihmisten tunteilla ja pelotella hybridiuhilla. Tähän sopii erinomaisesti edellisen hallituksen lakimuutosten viestikapula, joka asettui erinomaisesti Petteri Orpon ja Mari Rantasen käsiin.