Aleksanterinliitto ry:n jäsenrekisterin tietosuojaseloste

Tämä on Suomessa voimassa olevan tietosuojasääntelyn ja EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukainen tietosuojaseloste Aleksanterinliitto (jäljempänä AL) ry:n jäsenrekisteristä. Tietosuojaselostetta on viimeksi päivitetty 29.02.2024.

1. Rekisterinpitäjä
Aleksanterinliitto ry
Lehtovuorenkatu 6 A 18, 00390 HELSINKI
aleksanterinliitto(a)gmail.com

2. Rekisteröidyt
Jäsenrekisterin käyttötarkoitus on AL:n jäsenten henkilötietojen säilyttäminen ja ylläpito. Lisäksi henkilötietoja kerätään henkilöistä, jotka eivät ole AL:n jäseniä, mutta heille lähetetään sähköpostiviestejä jakelulistan kautta. Rekisterissä oleville voidaan tiedottaa AL:n tekemästä työstä mm. sähköpostitse, kirjeitse tai puhelimitse. Tämän lisäksi rekisteriä käytetään vapaaehtoistoiminnan koordinointiin, varainhankintaan sekä organisaation toiminnan suunnitteluun ja kehittämiseen.

Rekisterin tietoja ei luovuteta ulkopuolisille. Henkilötietoja käsitellään henkilötietolain sallimissa ja edellyttämissä rajoissa. Sähköiset rekisterimme ovat salasanasuojattuja. Henkilökohtaisten käyttäjätunnusten, salasanojen ja käyttäjätasojen avulla rekisterin käyttöoikeus on rajattu ainoastaan henkilön työtehtävien hoidossa tarpeellisiin tietoihin.

3. Käsiteltävät henkilötiedot ja niiden käsittelyn peruste
Rekisterissä käsitellään rekisteröityjen yksilöinti- ja yhteystietoja sekä muita jäsenyyteen liittyviä tarpeellisia tietoja siinä laajuudessa, joka on perusteltua rekisteröidyn luotettavaksi yksilöimiseksi sekä rekisteröidyn oikeusturvan sekä etujen ja oikeuksien varmistamiseksi.

Jäsenten tiedot:
1. Yksilöintitiedot:
a. täydellinen nimi
b. syntymäaika
c. jäsennumero
d. kansalaisuus
e. peruste asumiseen Suomessa
f. kielitaidot.

2. Yhteystiedot:
a. osoitetiedot
b. sähköpostiosoite
c. puhelinnumero.

3. Jäsenyystiedot:
a. jäsenyyden alkamis- ja päättymispäivä
b. jäsenmaksutiedot.

4. Mahdollisia tarpeellisia lisätietoja kuten:
a. Telegram tilin nimi
b. WhatsAppiin liitetty puhelinnumero.

Jäsenten henkilötietojen käsittely perustuu yhdistyslain § 11 vaatimukseen pitää jäsenluetteloa. Rekisterin tiedot saadaan jäsensuhteen syntyessä ja sen aikana jäsenen rekisterinpitäjälle tekemistä ilmoituksista. Suhde syntyy, kun henkilö ilmoittaa tietonsa AL:lle liittyessään jäseneksi. Tietoja säilytetään jäsenyyden ajan ja jäsenyyden päättämisen jälkeen maksimissaan 12 kk.

Uutiskirjerekisteri:
1. Yksilöintitiedot:
a. täydellinen nimi
2. Yhteystiedot:
a. Sähköpostiosoite

Rekisterin yhteystiedot saadaan, kun henkilö tilaa uutiskirjeen AL:n verkkosivuilla, tapahtumailmoittautumisen yhteydessä tai tapahtumissa. Uutiskirjeen tilaaja voi peruuttaa tilauksen milloin tahansa jokaisessa viestissä olevan unsubscribe-linkin kautta.

4. Tietojen luovutus ja salassapito
Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina ja rekistereiden ylläpitäjiä sitoo salassapitovelvollisuus. Henkilötietoja voidaan luovuttaa ja siirtää AL:n toimenpiteiden ja palveluiden toteuttamiseksi. Rekisterinpitäjä voi luovuttaa vain välttämättömät henkilötiedot harkitusti kolmansille osapuolille (esim. varainhankinnan alihankkija tai vetoomuksen vastaanottaja), jotka käsittelevät niitä annetun toimeksiannon perusteella. Nämä kolmannet osapuolet eivät saa käyttää henkilötietoja mihinkään muuhun kuin sovitun palvelun tuottamiseen. AL huolehtii, että tietojen käsittely tapahtuu tämän tietosuojaselosteen mukaisesti.

5. Tarkastus- ja korjausoikeus
Henkilöllä on henkilötietolain §26:n mukaisesti oikeus tarkistaa, muuttaa ja poistattaa itseään koskevat tiedot. Tarkastuspyyntö tulee esittää kirjallisesti ja lähettämällä allekirjoitettuna AL:n postiosoitteseen. Rekisteröidyn henkilöllisyys voidaan tarpeen vaatiessa varmentaa ennen tietojen luovuttamista. Tietojen tarkastaminen on maksutonta kerran vuodessa. Tietojen antamisesta voidaan periä kohtuullinen korvaus, jos edellisestä tarkastuspyynnöstä on vähemmän kuin 12 kuukautta.

6. Sivuston ylläpito
Sivuston ylläpitäjä on Aleksanterinliitto ry. Ellei toisin ilmaista, kuuluvat kaikki sivustolla esitettävän sisällön tekijänoikeudet AL:lle. AL ei ota vastuuta sivustollemme linkitettyjen ulkopuolisten sivujen sisällöstä tai toiminnasta.

7. Evästeet

Eväste on pieni, käyttäjän tietokoneelle lähetettävä ja siellä säilytettävä tekstitiedosto. Evästeet eivät vahingoita käyttäjien tietokoneita tai tiedostoja. Evästeet voivat olla tarpeellisia joidenkin palveluiden asianmukaiselle toimimiselle.

Käytämme sivustollamme kolmansien osapuolten tarjoamia analytiikkaohjelmistoa Google Analytics, joka asetta seurantaevästeen käyttäjän koneelle. Evästeen avulla voidaan seurata, onko kyseessä sivustolle palaava käyttäjä.

Käyttäjän selain kertoo, onko seurantaeväste jo käytössä. Jos sitä ei löydy, asetetaan selaimeen uusi eväste.

Evästeiden avulla kerätään seuraavia tietoja: käyttäjän IP-osoite, kellonaika, käytetyt sivut, selaintyyppi, mistä verkko-osoitteesta käyttäjä on tullut AL:n verkkosivuille, miltä palvelimelta käyttäjä on tullut AL:n verkkosivuille ja mistä verkkotunnuksesta käyttäjä on tullut AL:n verkkosivuille.

8. Henkilötietojen suojaaminen ja tietoturva
Henkilötiedot suojataan asiattomalta pääsyltä sekä laittomasti tai vahingossa tapahtuvalta tietojenkäsittelyltä. Jäsenrekisterin tietoturvallisuus sekä henkilötietojen luottamuksellisuus, eheys ja käytettävyys varmistetaan tarkoituksenmukaisin teknisin ja hallinnollisin toimenpitein:
  • Henkilötietoja ei tallenneta yksittäisille työpisteille. Rekisteripalvelu on toteutettu Google Cloud – ympäristöön. Ympäristö täyttää useita kansainvälisesti hyväksyttyjä sertifiointeja. Lisätietoa Google Cloud-ympäristön turvallisuudesta ja voimassa olevat sertifioinnit voi tarkistaa osoitteesta https://cloud.google.com/.
  • Sähköisesti käsiteltävät henkilötiedot on suojattu ja tallennettu tietokantaan, johon on pääsy vain sellaisilla henkilöillä, jotka tarvitsevat kyseisiä tietoja työtehtäviensä, järjestötehtäviensä ja/tai luottamustehtäviensä hoitamiseksi. Pääsy tietoihin on myönnetty vain siinä laajuudessa kuin tehtävien hoitaminen sitä vaatii; tätä varten rekisteriin on luotu erilaisia käyttäjäryhmiä, jolla on eritasoinen selaus- ja muutosoikeus. Kaikilla rekisterin käyttöön oikeutetuilla henkilöillä on käytössään henkilökohtaiset käyttäjätunnukset ja salasanat.
  • Henkilötiedot säilytetään hajautetun tietokannan muodossa.
  • Henkilötietopyyntöjen tapahtumat kirjataan lokiin
  • Jäsenrekisterin käyttöä valvotaan.
  • Manuaalinen aineisto säilytetään lukitussa tilassa ja on saatavilla ainoastaan tietoon oikeutetuille.

9. Henkilötietojen siirrot Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle
Henkilötietoja ei luovuteta tai siirretä EU:n tai ETA-talousalueen ulkopuolelle.

10. Oikeus valittaa valvontaviranomaiselle
Jokaisella rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus asianomaiselle valvontaviranomaiselle taikka sen Euroopan unionin jäsenvaltion valvontaviranomaiselle, jossa rekisteröidyn asuinpaikka tai työpaikka sijaitsee, mikäli rekisteröity katsoo, että hänen henkilötietojaan ei ole käsitelty soveltuvan tietosuojalainsäädännön mukaisesti.

11. Yhteydenotot
Rekisteröidyn oikeuksien käyttämistä koskevat pyynnöt, kysymykset tästä tietosuojaselosteesta ja muut yhteydenotot tulee tehdä sähköpostitse osoitteeseen aleksanterinliitto@gmail.com.

12. Muutokset tähän tietosuojaselosteeseen
AL seuraa tietosuojalainsäädännön muutoksia, siihen liittyvää ohjeistusta sekä käytänteitä ja päivittää/muuttaa tätä tietosuojaselostetta tarvittaessa.
YHTEYSTIEDOT
Aleksanterinliitto ry